Al-Quran Terbesar Di Dunia Dicipta


Sebuah kitab suci Al-quran yang dikatakan terbesar di dunia telah berjaya dihasilkan di ibu kota Afghanistan, Kabul.

Ia secara tidak langsung menunjukkan kepada dunia, walaupun lebih 30 tahun terlibat dalam kancah peperangan, warisan Afghanistan yang kaya dengan budaya belum mampu dimusnahkan secara total.

Penulis khat, Mohammed Sabeer Khedri Hussani, 52, dan sembilan pelatihnya bertungkus-lumus bekerja selama 18 jam sehari, tujuh hari seminggu, untuk mencipta karya agung itu.

Sabeer memberitahu CBS News, Al-Quran tersebut dihasilkan kerana minat dan dia berbangga dengan pencapaiannya.

” Saya sangat gembira apabila ramai yang datang berhimpun setiap hari untuk melihat kaligrafi saya, bangga rasanya,” katanya.

Kitab suci yang berukuran lebih daripada tujuh kaki panjang dan lima kaki lebar itu telah diperakui sebagai Al-Quran terbesar di dunia oleh Kementerian Haji dan Hal Ehwal Agama Afghanistan.

Ia seberat 1,102 paun dan mempunyai 218 muka surat kain serta kertas yang terikat di dalam penutup kulit yang diperbuat daripada 21 ekor kambing.

Sabeer berkata, kitab suci itu menelan belanja sebanyak sejuta dolar untuk dihasilkan.

Ia dibiayai Alhaj Sayed Mansoor Naderi.

Al-Quran tersebut menggabungkan skrip emas dengan berjuta-juta titik kecil yang berwarna-warni, yang membentuk hiasan sangat simbolik di sekitar muka surat gergasi itu.

” Saya mahu menggunakan seberapa banyak yang mungkin warna-warna yang menarik bagi membolehkan ia kelihatan cantik,” kata Hussani.

Kitab suci itu sebenarnya telah siap pada tahun 2009, tetapi disebabkan saiznya, sebuah bilik terpaksa dibina di pusat kebudayaan itu.

Pusat kebudayaan tersebut pada asalnya ditubuhkan sekitar tahun 80an dan pernah menempatkan 50 ribu judul buku, menjadi sebuah pusat perubatan dan sekolah yang mengajar kraf tradisional Afghanistan seperti tenunan permaidani.

Namun sebahagian besar daripada bangunan itu musnah pada tahun 1990 ketika berlakunya perang.

Para pengasas pusat itu telah memulihkan semula bangunan itu sejak kejatuhan kerajaan Taliban pada tahun 2001, dan Al-quran baru itu adalah barang pameran utamanya.

Pendaftaran ahli kariah surau SMM

Pendaftaran ahli kariah surau SMM telah bermula pada tarikh 24.4.2009.

Tujuan pendaftaran ini bagi membuat bancian secara terperinci mengenai jumlah sebenar ahli kariah dan sebagai salam perkenalan bagi usaha untuk mengeratkan silaturahim seterusnya untuk menunaikan hak persaudaraan sesama Islam seperti mana yang dituntut oleh syarak.

Dari Abu Hurairah Radiallahu-Anhu dia berkata: Aku mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: Hak seorang muslim ke atas seorang muslim yang lain ada lima perkara: Iaitu menjawab salam, menziarahi orang yang sakit, mengiringi jenazah, menghadiri undangan dan mendoakan orang bersin (Mengucap Yarhamukallah). (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

Click Borang Pendaftaran